Tip: staat jouw vraag over e-mail er niet bij? Mail ons dan zodat wij hem kunnen toevoegen.

  • AppleMail werkt niet

    Wanneer je Apple apparaten gebruikt voor e-mail dan kan het voorkomen dat je IP adres geblokkeerd raakt door de servers firewall. De oorzaak ligt in het feit dat Apple soms poort 585 gebruikt wat nogal ongebruikelijk is.

    Omdat de beveiligingssoftware het gebruik van ongebruikelijke poorten bewaakt zal hij dan waarschijnlijk ook ingrijpen en na een aantal pogingen je IP adres blokkeren.

    Oplossing:
    Gebruik voor het mailen de poorten die door je hostingprovider worden geadviseerd.

    Lees meer

  • Foutmelding ‘550 the content of this message looked like spam’
    Foutmelding ‘550 the content of this message looked like spam’

    Soms komt het voor dat je een foutmelding  krijgt bij het verzenden van mail. De foutmelding ‘550 the content of this message looked like spam’ geeft aan dat het verzonden bericht niet kan worden afgeleverd. In dit artikel leggen wij je uit waarom je deze foutmelding krijgt en hoe je dit op kunt lossen.

    De reden dat je deze melding krijgt, komt doordat de e-mail niet afgeleverd kan worden en dat de inkomende server een spamfilter heeft die de e-mail als SPAM classificeerd. En dat gebeurt niet zonder reden.

    Op de inkomende mailserver worden alle mails door het spamfilter bekeken en beoordeelt. Elke mail krijgt punten, hoe meer punten des te meer kans is er dat de mail als spam wordt beoordeeld. De punten worden toegekend door een bepaald algoritme, er wordt bijvoorbeeld gekeken naar:

    • staat de verzonden mailserver op een blacklist?
    • komt de naam van de mailserver overeen met de naam van de afzender?
    • bevat de inhoud van de e-mail mogelijk schadelijke content of bevat de bijlage mogelijk malware?
    • staat er in de content van de e-mail bepaalde woorden die op spam duiden of staan er linkjes in die verwijzen naar (phishing) sites die op een blacklist staan?

    Het gebruikte algoritme is erg precies en gebaseerd op miljoenen andere mails die reeds verwerkt zijn.

    Als de puntenscore van een bericht een bepaalde drempelwaarde overstijgt, dan krijgt het bericht de classificatie SPAM. Om de afzender te informeren, krijgt deze de zogenaamde 550 foutmelding. De afzender weet dan dat zijn mail niet afgeleverd kon worden.

    Overkomt jouw dit, dan dien je je mail en een aantal instellingen eens na te lopen.

    Controleer instellingen SMTP server

    De SMTP server is de server die je mail verstuurd, deze stel je apart in in je mailprogramma. Bij de instellingen staat onder andere de optie “This server requires authentication” (of iets wat daar op lijkt). In veel gevallen vereist de SMTP server dit ook dus moet je dit aanvinken.

    Controleer de inhoud van je bericht

    Controleer je e-mail bericht of je geen 'foute' woorden bevat of linkjes naar sites die op een blacklist staan.
    Indien je een bijlage verstuurd die mogelijk tekst of linkjes bevat die op een blacklist staan, en je kunt dit niet per e-mail  versturen, maak dan gebruik van bijvoorbeeld WeTransfer (of een andere dienst)  om de bijlage toch te kunnen verzenden.

    Nog steeds een foutmelding?

    Blijf je een foutmelding krijgen en kom je er niet uit?  Neem dan contact op met degene die de webhosting regelt en stuur de originele berichtheaders van je mail mee. Aan de hand hiervan kan er gezocht worden naar een oplossing.

    Lees meer

  • Hoe maak ik een lokale folder in Thunderbird?

    Het gebruiken van een offline folder (een folder die alleen op jouw PC staat) kan handig zijn voor het bewaren van e-mail om bijvoorbeeld meer ruimte vrij te maken op de server waar de e-mail staat.

    Je kunt zoveel folder maken als je nodig hebt.

    Stap 1

    Klik met je rechter muisknop op "Local Folders" en kies voor "New Folder"

    thunderbird offline folder aanmaken

    Geef de folder een naam die je handig vindt.

     

    Stap 2

    Je kunt nu eenvoudig mailtjes naar deze folder verslepen maar je kunt ook meerdere mailtjes tegelijk verplaatsen of kopieren.

    Selecteer hiervoor de mailtjes die je wilt verplaatsen of kopieren en klik er dan met je rechter muisknop op.

    Kies dan voor "Move to > Local Folder > e-mail backup" of de naam die jij voor je folder hebt gekozen.

    thunderbird verplaats berichten naar offline folder

    Lees meer

  • Hoe wijzig ik mijn serverinstellingen in Outlook?

    Het wijzigen van je serverinstellingen zit een klein beetje verborgen dus hebben we een kleine handleiding hiervoor gemaakt.

    Om bij de juiste instellingen te komen klik je eerst op "Bestand" of "File" als je de Engelse versie hebt.

    Klik in outlook op bestand in het menu

     

    Selecteer dan het account waarvan je de instellingen wilt aanpassen (1) en klik op het kleine pijltje onderaan de knop (2).

    Selecteer in outlook het account waarvan je de instellingen wilt aanpassen

     

    Klik dan op de serverinstellingen.

    klik op serverinstellingen

     

    Je krijg nu de opties te zien voor de inkomende server.

    serverinstellingen wijzigen inkomende server

     

    Je kunt ze ook bekijken voor de uitgaande server.

    serverinstellingen wijzigen uitgaande server

     

    Bedenk dat je voor verschillende providers ook afwijkende instellingen kunt hebben. Wanneer er iets niet werkt stuur dan screenshots van bovengetoonde instellingen samen met je foutmelding naar je provider zodat ze je kunnen helpen met het oplossen van het probleem. Is vrijwel alle gevallen is het een kleine aanpassing van je instellingen die er voor zorgt dat het niet werkt. Dit komt omdat de eisen voor veilig e-mailen steeds strakker worden.

     

     

    Lees meer

  • Kan ik mijn e-mails doorsturen naar een ander adres?

    Het korte antwoord is ja... maar...

    Het is prima als je dit doet van bijvoorbeeld naar Maar zodra je dit wilt doen naar een ander domein is dit geen goed idee.

    Lees meer over het doorsturen van e-mail en waarom dit extra aandacht vereist.

    Lees meer

  • Wanneer gebruik ik SSL en wanneer STARTTLS bij email?
    Wanneer gebruik ik SSL en wanneer STARTTLS bij email?

    Het is voor alle e-mail die je verstuurd belangrijk dat die veilig wordt verstuurd. Dit kan je doen door gebruik te maken van zogenaamde versleuteling (ook wel encryptie genoemd) tijdens het versturen maar ook tijdens het ontvangen. Hiermee voorkom je dat email die wordt onderschept kan worden gelezen door andere partijen.

    Je kunt of de inhoud van de e-mail of het versturen van e-mail versleutelen. In deze uitleg gaat het om het versleutelen van het versturen van de e-mail middels het transferprotocol SSL of TLS. TLS (Transport Layer Security) is beter bekend als SSL (Secure Socket Layer) wat de oude benaming is.

    SSL, TLS en STARTTLS, wat zijn de verschillen?

    SSL is niet nieuw, het bestaat al sinds ongeveer 1994 waarbij versie 1.0 nooit op de markt is verschenen en versie 2.0 snel werd vervangen door versie 3.0 vanwege zwakheden in de cryptografie. Inmiddels moet sinds 2014 ook versie 3.0 als onveilig worden beschouwd.

    TLS wordt ontwikkeld sinds 1999 en is vanaf 2018 aanbeland bij versie 1.3. TLS is gebaseed op Secure Socket Layer (SSL). TLS is ook op vele fronten veiliger dan SSL en heeft dan ook de voorkeur.

    Waar moet je op letten?

    Het is in ieder geval belangrijk dat je bij voorkeur STARTTLS gebruikt als versleutelingsmethode en je e-mail niet onbeveiligd verstuurt of ontvangt. Let er ook op dat je een up-to-date mailprogramma gebruikt want als deze te oud is dan ondersteund hij niet de recente versies van beveiligen. Dit kan een probleem worden waardoor je e-mail soms niet aankomt of mogelijk wordt teruggestuurd.

    Een overzicht (niet 100% compleet) ter inspiratie:

    TLS versie1.01.11.21.3info
    Office 365 Sinds oktober 2018 worden TSL 1.0 en TSL 1.1 niet meer ondersteund.
    Outlook 2003 Er is geen ondersteuning voor TLS, zoek een nieuwer mailprogramma als je veilig wilt mailen.
    Gmail Gmail gebruikt een recente versie en update dit wanneer mogelijk.
               
               

    Lees meer

  • Wat is een blacklist?
    Wat is een blacklist?

    Een blacklist (= zwarte lijst) is een lijst met IP-adressen of e-mailadressen/servers die spam versturen. Deze list wordt bijgehouden op de mailserver.
    De mail die afkomstg is van deze servers wordt altijd als spam gezien en wordt niet geaccepteerd.

    Dit in tegenstelling tot een whitelist.  E-mail die afkomstig is van servers die op een whitelist staan wordt wel geaccepteerd.

    Maakt jouw hoster gebruik van een blacklist?

    Waarschijnlijk wel, maar vraag het even na voor de zekerheid.

    Lees meer

  • Wat is een whitelist?
    Wat is een whitelist?

    Een whitelist (= witte lijst) is een lijst met IP-adressen of e-mailadressen/servers die op de mailserver wordt geraadplaagd of de mail die wordt verzonden valide is. De mail die verzonden wordt vanaf de servers die in de whitelist staan wordt altijd geaccepteerd.

    Dit in tegenstelling tot een blacklist.  E-mail die afkomstig is van servers die op een blacklist staan wordt niet geaccepteerd.

    Maakt jouw hoster gebruik van een whitelist?

    Waarschijnlijk wel, maar vraag het even na voor de zekerheid.

    Lees meer

  • Wat is greylisting?
    Wat is greylisting?

    Greylisting is een effectieve manier om spam mail tegen te gaan. Eke mail die binnen komt op de mailserver wordt gecontroleerd en daarna bepaald of de afzender betrouwbaar is of niet om een afweging te maken of de mail wel of niet als spam te markeren. Vaak worden mails met een correct SPF record en veel grote mailproviders automatisch ge-whitelist.

    Als je hoster gebruik maakt van whitelisting en blacklisting dan zal waarschijjnlijk ook greylisting actief zijn. Om dit begrip goed te begrijpen, zal ik het uitleggen.

    Een mail die wordt verzonden vanaf een uitgaande mailserver komt binnen op een inkomende mailserver. Maar voordat dit daadwerkelijk gebeurd, zal de uitgaande mailserver zich voorstellen aan de inkomende mailserver, een soort 'handshake'. Tevens zal de uitgaande mailserver zichzelf voorstellen en  aangeven dat hij een e-mail heeft, hoe groot dat mail bericht is, of er een bijlage bij zit en wie de afzender (e-mailadres) is.

    De inkomende mailserver verwerkt de gevens en bepaalt wat hij met de mail gaat doen:

    • Staat de inkomende mailserver op de blacklist, dan wordt de mail geweigerd.
    • Staat de inkomende mailserver op de whitelist (witte lijst) dan wordt die mailserver vertrouwd en zal de mail verder gecheckt worden op spam-kenmerken. DIt is dus vaak het geval voor grote mail providers als Microsoft, Google, Apple etc.
    • Greylisting zit er tussen in. Als de uitgaande mailserver niet op één van beide lijsten staat, wordt het gezien als een onbekende server. De inkomende mailserver zal nu checken of de afzender van de mail overeenkomt met de naam van de mailserver. Als deze niet met elkaar overeenkomen, dan wordt de mail tijdelijk op de greylist geplaatst.

    Vervolgens wordt er door de inkomende mailserver een bericht terug gestuurd naar de uitgaande mailserver dat de mail niet kon worden afgeleverd.

    Een gezonde (en valide) mailserver die dit bericht krijgt, zal dit bewaren en na verloop van tijd (half uur) nogmaals een poging wagen of de mail dan wel afgeleverd kan worden. DIt zit standaard in het hele mailprotocol, ook omdat een ontvangende mailserver tijdelijk even vol kan zijn, een storing kan hebben, of iets dergelijks.

    Een server die spam verstuurd, heeft helemaal geen tijd en capaciteit om die berichten op te slaan en later nog eens te mailen, die wil maar één ding, achter elkaar zoveel mogelijk mail afleveren. Het bijhouden van afgewezen mail zal anders in een wachtrij komen te staan die dan snel vol zal lopen, en daar zit een server die is opgezet om te spammen, niet op te wachten.

    Op deze manier worden gezonde en ongezonde mailservers van elkaar gescheiden. De gezonde mailserver zal (geheel automatisch) een 2e poging wagen en dan zal de inkomende mailserver dat herkennen en de mail alsnog binnen laten.

    Lees meer

  • Wat is het verschil tussen POP3 en IMAP?

    Zowel POP3 (Post Office Protocol) als IMAP (Internet Message Access Protocol) zijn zogenaamde protocollen om e-mail binnen te halen.

    Het is gebruikelijk dat je bij het binnenhalen van e-mail met POP de mailtjes allemaal ophaalt van de server en op je PC opslaat. Als dit gedaan is worden de mailtje van de server verwijderd. Soms direct maar vaak ook pas na bijvoorbeeld 1 of 2 weken.

    Het gebruik van POP3 is prima als je de mail niet met meerdere personen moet delen op verschillende apparaten.

    Wanneer je de mail wel met meerdere personen wilt lezen dan kan het handiger zijn om gebruik te maken van het IMAP protocol waarbij de mail op de server blijft staan. Op die manier kunnen meerdere mensen of apparaten naar dezelfde mail kijken omdat deze niet van de server verwijderd wordt na het lezen ervan. Dit gebeurd pas wanneer de mail expliciet van de server wordt verwijderd.

    Lees meer

  • Welke gegevens heb ik nodig om mijn mail goed in te stellen?
    Welke gegevens heb ik nodig om mijn mail goed in te stellen?

    Om je mail goed te kunnen instellen moet je beschikken over de volgende gegevens :

    • een gebruikersnaam en wachtwoord
    • de servernamen voor de uitgaande (SMTP) server
    • de servernamen voor de inkomende (POP3 of IMAP) server
    • de inkomende serverpoort die gebruikt wordt (995 voor POP3 en 993 bij IMAP of 143 met STARTTLS)
    • de uitgaande serverpoort die gebruikt wordt (465 bij SSL en 587 bij STARTTLS - voorkeur)

    Wanneer je mailprogramma een poort instelt als 25, 26 of 110 dan moet je die aanpassen want die poorten zijn van onbeveiligde verbindingen.

    Een aantal instellingen van grote mailproviders op een rijtje voor het gemak.
    Deze lijst kan in de loop der tijd veranderen dus als je iets tegenkomt wat niet (meer) werkt dan horen we het graag zodat we het aan kunnen passen.

    De e-mail providerIMAPPOPSMTP
    AOL
    Verizon.net
    imap.aol.com
    993 - SSL/TLS
    pop.aol.com
    995 - SSL/TLS
    smtp.aol.com
    465 - SSL/TLS
    Gmail imap.gmail.com
    993 - SSL/TLS
    pop.gmail.com
    995 - SSL/TLS
    smtp.gmail.com
    465 - SSL/TLS
    iCloud imap.mail.me.com
    993 - SSL/TLS
      smtp.mail.me.com
    587 - STARTTLS
    MSN imap-mail.outlook.com
    993 - SSL/TLS
    pop-mail.outlook.com
    995 - SSL/TLS
    smtp-mail.outlook.com
    587 - STARTTLS
    Microsoft 365
    Office 365
    outlook.office365.com
    993 - SSL/TLS
    outlook.office365.com
    995 - SSL/TLS
    smtp.office365.com
    587 - STARTTLS
    Outlook.com
    Hotmail.com
    Live.com
    outlook.office365.com
    993 - SSL/TLS
    outlook.office365.com
    995 - SSL/TLS
    smtp.office365.com
    587 - STARTTLS
    Yahoo! imap.mail.yahoo.com
    993 - SSL
    pop.mail.yahoo.com
    995 - SSL
    smtp.mail.yahoo.com
    465 of 587 - SSL of TLS/STARTTLS

    Lees meer

  • Welke poorten moet ik gebruiken bij het instellen van e-mail?
    Welke poorten moet ik gebruiken bij het instellen van e-mail?

    De poorten die je in deze tijd gebruikt zijn poorten die horen bij mailen via een veilige verbinding.

    inkomende server POP3  :  995
    inkomende server IMAP via SSL/TLS  :  993
    inkomende server IMAP via STARTTLS *  :  143
    uitgaande server SSL  :  465
    uitgaande server STARTTLS  :  587 - voorkeur

    * dit is voor ouderen mailclients < windows 8 en bijvoorbeeld ouderen androidversies zoals KitKat en oude iOs systemen.

    De poorten die horen bij een onbeveiligde verbinding zijn:

    inkomende server POP3  :  110
    uitgaande server SSL  :  25 of 26

    De bovenstaande poorten kan je beter niet gebruiken, liever gebruik je de poorten die via een beveiligde verbinding lopen.

    Lees meer