Mailen via SMTP in Joomla geeft foutmelding "Could not authenticate" voor Office365
Wanneer je in Joomla wilt mailen via SMTP en je maakt gebruik van Microsoft 365 (Office 365) dan kan het zijn dat je een melding krijgt "Could not authenticate"

Er vanuit gaande dat je alle instellingen gecontroleerd hebt voor het mailen in Joomla via SMTP, kan je eens kijken naar de instellingen in Microsoft 365 want sinds april 2020 zijn er een aantal belangrijke instellingen gewijzigd voor nieuwe accounts in Office365.
In je Joomla logfile (deze bestanden vindt je in: administrator/logs) kan je meldingen zien die hierop lijken:
mail Error in Mail API: SMTP INBOUND: "535 5.7.139 Authentication unsuccessful, the request did not meet the criteria to be authenticated successfully. Contact your administrator.
Als je niks ziet dan moet je mogelijk je logging nog aanpassen, deze instellingen vindt je terug in de Algemene configuratie op het logging tabblad.
Exchange Online / Microsoft 365 / Office365
Als je een beheerder bent of je wilt iets laten aanpassen in Office365 dan is dit artikel mogelijk behulpzaam : https://techcommunity.microsoft.com/t5/exchange-team-blog/securing-authenticated-smtp-in-exchange-online/ba-p/1293154
Het komt er dus op neer dat er een standaard instelling is gewijzigd waardoor je bovenstaande foutmelding krijgt.
Voor de liefhebbers een leuke discussie in het forum : https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/office-365-smtp-authentication-failing-even-with/4e2dcfc4-2626-4c3b-a945-9ff1b3404539?page=2
Een andere tip is nog om 2FA voor SMTP uit te zetten als je Office 365 gebruikt om je mail te verzenden.
In Exchange moet je mogelijk ook nog deze optie uitzetten:

Exchange > settings > mailflow
 Nederlands
                                        Nederlands                 English
                                                                English                            